مستربچ پلی اتیلن سفید

یکی از انواع افزودنی‌های مهم و پرکاربرد در صنعت تولیدات پلیمری، مستربچ پلی‌اتیلن سفید است که در دسته مستربچ سفید قرار می گیرد.. این مستربچ حاوی درصد بالایی از تیتان است که در بستر پلیمری قرار گرفته است. در واقع مستربچ پلی‌اتیلن رنگ سفید یا شیری به مستربچ‌های حاوی ۲Tio گفته می‌شود. تیتان یک ماده پرکاربرد در صنایع پتروشیمی است که به عنوان رنگدانه (پیگمنت) سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد این ماده به عنوان پیگمنت، سبب پراکنده شدن نور مرئی به طور مناسب و یکنواخت می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این نوع مستربچ پلی‌اتیلن پیشنهاد می‌شود محتوای این صفحه را به دقت مطالعه نمایید.

مستربچ پلی‌اتیلن چیست؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، این مستربچ جزو افزودنی‌های پرکاربرد در صنایع پلیمری است. مستربچ پلی‌اتیلن سفید بر بستر پلی‌اتیلن، تحت عنوان رنگدانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع استفاده از مستربچ پلی‌اتیلن رنگ سفید باعث ایجاد سفیدی و روشنایی محصول می‌شود. ماده تیتانیوم از نظر خواص شیمیایی خنثی بوده که در پلیمرها نامحلول است. این ماده حتی در سخت‌ترین شرایط فرآوری، در مقابل حرارت پایدار است. از خواص دیگر 2Tio این است که جاذب نور فرابنفش بوده و باعث محافظت پلیمر در برابر نور فرابنفش نیز می‌شود. ترکیب تیتانیوم با پلی‌اتیلن همچنین باعث می‌شود که محصول با کیفیت بالاتری تولید شود.

مواد تشکیل دهنده مستربچ سفید معمولاً شامل ۴۰ تا ۸۰ درصد رنگدانه، ۱۵ تا ۲۰ درصد رزین پایه، ۵ تا ۱۰ درصد عامل پراکنده کننده، صفر تا ۵ درصد کمک فرآیند، پایدار کننده حرارتی و فیلر است. این مستربچ‌ها همچنین به صورت دانه‌های بلوری سفید رنگ تولید می‌شوند که دارای ظاهری سفید، روشن و سطح صیقلی هستند.

ویژگی‌های مستربچ پلی‌اتیلن سفید

این مستربچ‌ها با توجه به رنگدانه‌هایی که دارند پراکندگی رنگی بالا در سطح محصول ایجاد می‌کنند. در فرآیند ادغام با پلیمر بسیار سریع و راحت عمل می‌کنند. این نوع مستربچ‌های پلی اتیلن برای تولید در سرعت بالا مناسب هستند. از مستربچ پلی‌اتیلن رنگ سفید معمولاً در تولید محصولات با روش قالب‌گیری دمشی و تزریقی استفاده می‌شود. این مستربچ‌ها سفیدی خاص و براقیت زیبایی به محصول داده و در نهایت یک محصول بدون زبری و با کیفیت را خواهیم داشت. به دلیل اهمیت بالایی که مستربچ‌ پلی اتیلن سفید دارد و نیز عامل رنگ سفید پیگمنت، آن را متفاوت از سایر مستربچ‌های رنگی کرده است. زیرا این مستربچ در دسته مستربچ‌های رنگی قرار نمی‌گیرد و در دسته‌بندی مجزا قرار دارد.‌

گریدهای مستربچ پلی‌اتیلن رنگ سفید

به منظور ایجاد رنگ سفید و روشن در محصولات پلاستیکی، مستربچ سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با بیش از ۱۲ گرید مختلف به بازار عرضه می‌شود. هر کدام از این گریدها شامل مقادیر مختلفی از 2Tio است که بر اساس نیاز تولیدکنندگان می‌تواند متفاوت باشد. اهمیت مقدار استفاده از این‌ محصول تا آن‌جا است که کم یا زیاد شدن آن می‌تواند در میزان شفافیت و کدری محصول تولید شده تأثیر بگذارد. هر چقدر تیتان استفاده شده بیشتر باشد سفیدی محصول نیز بیشتر می‌شود. نکته مهم دیگر در مورد اهمیت استفاده از تیتان این است که بر درجه سختی و استحکام محصول اثربخش واقع خواهد شد. در واقع هنگامی که مستربچ پلی‌اتیلن به محصول اضافه شود علاوه بر سفیدی محصول، باعث افزایش مقاومت در برابر اشعه خورشید و نیز تغییرات آب و هوا می‌شود.

انواع مستربچ پلی‌اتیلن

مستربچ پلی‌اتیلن رنگ سفید را با توجه به میزان سفیدی و تیتان مصرفی که دارد به دو نوع اصلی مستربچ سفید یخچالی و مستربچ صدفی دسته‌بندی می‌کنند. از مستربچ صدفی بیشتر در رنگ سفید لوازم خانگی استفاده می‌شود. طیف‌های دیگری از مستربچ سفید نیز وجود دارند که از بین آن‌ها، دو نوع ذکر شده در بالا، محبوبیت خاصی در بین تولیدکنندگان دارند. هر کدام از طیف‌های مستربچ سفید دارای مقادیر تیتان خاصی است.

کاربرد مستربچ پلی‌اتیلن در صنعت

مستربچ‌های پلی‌اتیلن سفید در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و سایر صنایع مرتبط مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این موارد باید از مستربچ پلی‌اتیلن سفید فود گرید استفاده کرد زیرا این مستربچ رنگ تمام ظروف را سفید و یکدست می‌کند. این نوع مستربچ همچنین از سمی شدن مواد پلیمری در برابر تابش اشعه خورشید ممانعت خواهد کرد.

بسیاری از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف با استفاده از این مستربچ‌ها ساخته می‌شوند. مستربچ پلی‌اتیلن در تولید بسیاری از لوازم خانگی مانند لباسشویی، آبگرمکن، یخچال و … کاربرد دارد. این مستربچ‌ها همچنین در تولید مخازن پلی‌اتیلنی سفید و نیز در صنایع گونی‌بافی، لوله‌های آب‌رسانی تک لایه و چندلایه، انواع نایلون و نایلکس، فیلم‌های شیرینگ، استرچ و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عوامل مؤثر در تولید مستربچ پلی‌اتیلن سفید

در تولید مستربچ‌های رنگی و نیز مستربچ سفید، عوامل متعددی تأثیر گذار است. در زیر به چند مورد از مهم‌ترین فاکتورهای تولید مستربچ‌های سفید اشاره شده است:

پخش رنگ

یکی از نکات مهم در استفاده از رنگدانه‌ها، عدم توزیع مناسب پیگمنت در سطح محصول است. عدم یکنواختی می‌تواند موجب اثراتی از جمله ناهمگن شدن قطعه پلیمری شود. در سال‌های اخیر، با افزایش تکنولوژی و بهره‌گیری از سیستم‌های استریو میکروسکوپ و نیز مانیتورینگ سطح مقطع، کیفیت محصولات تولیدی را افزایش داده است.

تکرارپذیری رنگ محصول

از آن‌جا که قدرت رنگ‌دهی پیگمنت‌ها بسیار بالا است، کوچک‌ترین تغییر در رنگ مستربچ، موجب تغییرات زیادی در محصول نهایی خواهد شد. از سوی دیگر، مقایسه رنگ‌ها به صورت چشمی، به دلیل خطای دیدی که وجود دارد، ممکن است میزان پخش‌پذیری و یکنواختی رنگ را دچار مشکل کند. از این‌رو برای رفع این مشکل، از دستگاه‌های رنگ سنج استفاده شود بهتر است.

ماتی مستربچ

میزان کدری و ماتی محصولات، نیز به مقدار استفاده از مستربچ پلی‌اتیلن بستگی دارد. بنابراین این عامل در کیفیت محصول نهایی اثرگذار است. در برخی از لوازم تولیدی رنگ محصول باید مات و کدر باشد ولی در برخی لوازم، رنگ محصولات شفاف و واضح است.

قیمت مستربچ پلی‌اتیلن رنگ سفید

برای خرید مستربچ پلی‌اتیلن سفید، اطلاع از کیفیت و قیمت بسیار مهم است. عواملی که در قیمت مستربچ تأثیرگذار است شامل کیفیت، نوسانات ارزی ، درجه ۱ یا ۲ بودن مواد تشکیل دهنده مستربچ و نیز ماندگاری آن می‌شود. این مستربچ‌ها در بسته‌بندی‌های ۲۵ کیلویی به بازار عرضه می‌شوند. برای این‌که از تخفیفات ویژه فروش محصولات مستربچ بهره‌مند شوید، سفارشات خود را در قالب ۵۰۰ کیلو ارائه دهید.

جمع‌بندی

مستربچ پلی‌اتیلن سفید یکی از افزودنی‌های ضروری در تولید محصولات پلیمری است. این مستربچ به سبب رنگدانه‌های سفیدی که دارد، میزان ماتی و کدری محصول را کاهش می‌دهد. این نوع از مستربچ پلی‌اتیلن با گریدهای مختلفی تولید شده و بر اساس میزان تیتانیوم به کار رفته در آن دسته‌بندی می‌شود. از بین انواع مستربچ پلی‌اتیلن رنگ سفید، دو نوع یخچالی و صدفی آن بیشتر از بقیه، کاربرد دارند. برای خرید مستربچ توجه به دو عامل قیمت و کیفیت باید مدنظر قرار گیرد.

0 نظر تا کنون ارائه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید محصولات در معین پلیمر
02156804800