مزایای استفاده از مستربچ

مستربچ‌ها ترکیب غلیظی هستند که برای ساخت رنگ، بهبود خواص آن و همین طور کاهش قیمت تمام شده محصولات در هنگام تولید، به پلیمرها به آن‌ها اضافه می‌شوند. استفاده از مستربچ، مزایای فراوانی دارد که همین مزایا، باعث شده است تا تولیدکنندگان، استفاده از این محصول را به سایر شکل‌های مواد پلیمری، ترجیح دهند. در این مقاله، به بررسی مهمترین مزایای استفاده از مستربچ در صنایع مختلف خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مهمترین مزایای استفاده از انواع مستربچ که باید بدانید

انواع مستربچ

مستربچ‌ها انواع گوناگونی دارند و به طور کلی در سه دسته زیر جای می‌گیرند:

  1. مستربچ‌های افزودنی، که برای به وجود آوردن خواص فیزیکی و شیمیایی در محصول به کار می‌‌روند. این مستربچ‌ها به فرآیند پلیمر کمک می‌کنند و مستربچ‌های ضد سایش‌ها، ضد حریق‌ها، آنتی استاتیک‌ها، انتی بلاک‌ها، کنترل کننده چسبندگی، لیز کننده‌ها و … از این دسته محسوب می‌شوند.
  2. مستربچ رنگی، که از موارد بسیار متداول برای رنگرزی محصولات پلاستیکی است؛ اجزای آن شامل رنگ‌دانه، پلیمر و سازگارکننده است که درصد پلیمر آن کم بوده و بیشتر از رنگ دانه تشکیل شده است. مواد پلاستیکی از این طریق به راحتی رنگ می‌گیرند و خواص مکانیکی و فیزیکی‌شان هم بهتر می‌شود. دو مورد از مهمترین مستربچ‌های رنگی، مستربچ سفید و مستربچ مشکی است. اهمیت این دو مستربچ به قدری زیاد است که در برخی دسته‌بندی‌ها، این دو مستربچ را جدای از مستربچ رنگی قرار
  3. پرکننده‌ها، که برای بالا بردن صرفه اقتصادی و کاهش هزینه‌های تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین طور ویژگی‌ها و خواص مورد نظر محصول را افزایش می‌دهند.

مهمترین مزایای استفاده از مستربچ

  • از مزایای استفاده از مستربچ‌ها این است که به دلیل شکل دانه دانه‌ و گرانولی که دارند استفاده و کاربری‌شان آسان است. به همین دلیل ذخیره سازی و همین طور حمل و نقل آن‌ها به راحتی انجام می‌شود.
  • در فرآیند تولید و در هنگام خوراک دهی به مواد این مشکل وجود دارد که گاهی مواد افزودنی یکنواختی و یکدستی لازم را پیدا نمی‌کنند. برای رفع مشکل تغییر غلظت و یکنواخت شدن رنگ و خواص آن از مستربچ استفاده می‌شود.
  • از مزایای مهم استفاده از مستربچ این است که این ماده کمک می‌کند تا مواد افزودنی به شکل مناسبی در تمامی محصول نهایی پخش شود. این ویژگی مستربچ علاوه بر این که موجب بالا رفتن کیفیت تولیدات می‌شود عاملی مهمی در کاهش استفاده از رنگ و سایر مواد افزودنی به حساب می‌آید که خود عاملی است تا هزینه‌های تولید کاهش یابد.
  • علاوه بر این از دیگر مزایای استفاده از مستربچ این است که در خطوط تولید مانع از این می‌شود تا پیگمنت‌ها در هوا پخش شوند. این مسئله کمک شایانی به حفظ سلامتی کارکنان بخش تولید می‌کند. پیگمنت‌ها رنگدانه‌هایی هستند که در صنایع مختلف برای رنگرزی محصولات تولیدی به کار برده می‌شوند و ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند.
  • در صنایع مختلف و انواع متنوعی از محصولات تولیدی می‌بایست از نوع مناسبی از پلیمرها استفاده شود. با این حال گاهی نمی‌توان تمام ویژگی‌های مورد نظر را در محصول نهایی به وجود آورد. پس لازم است از موادی به عنوان افزودنی، فیلر و تقویت کننده در کنار پلیمر استفاده کرد تا نتیجه مطلوبی به دست آید. برای این کار متناسب با محصول تولیدی از انواع مستربچ‌ها استفاده می‌شود تا به دلیل سازگاری ماده اتصال دهنه‌ی مستربچ با پلیمر فرآیند ذوب مواد بهبود یابد.
  • از دیگر مزایای استفاده از مستربچ‌ها ثبات بیشتر رنگ و دیگر خواصی است که در محصول تولیدی نهایی باید وجود داشته باشد. این ماده باعث می‌شود کنترل رنگ به خوبی انجام شود و شفافیت رنگ محصولات نیز بیشتر باشد.
  • با استفاده از مستربچ‌ها می‌توان تعداد دفعات تکرارپذیری فرآیند را افزایش داد. با از پیش تعیین کردن نسبت اجزای افزودنی مستربچ به مواد این کار انجام می‌شود.
  • از مزایای استفاده از مستربچ این است که دفعات خوراک‌دهی در فرآیند تولید را از طریق مستربچ دارای افزودنی‌های تغلیظ شدۀ پایدار UV، آنتی اکسیدانت، می‌توان کاهش داد.
  • مستربچ‌ها برای تمیز کردن سریع دستگاه از رنگ و مواد نیز کاربرد دارند. استفاده از مستربچ موجب حذف هزینۀ پاک سازی و تمیزکاری، صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه‌هایی که برای مخلوط کردن افزودنی‌ها و پودرها لازم است می‌شود. به این ترتیب در استفاده از نیروی کار نیز صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد.

شرکت معین پلیمر ویرا، یکی از تولیدکنندگان بزرگ در زمینه انواع مستربچ و کامپاند است که بسته به تقاضای مشتریان خود، امکان تولید طیف وسیعی از مستربچ‎‌ها و کامپاندها را دارد. تولیدکنندگان عزیز می‌توانند برای خرید انواع مستربچ سفید، مستربچ افزودنی و خرید انواع کامپاند، با شماره ۰۲۱۵۶۸۰۴۸۰۰ تماس بگیرند و پس از استعلام قیمت و کسب مشاوره از کارشناسان معین پلیمر، نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام کنند.

0 نظر تا کنون ارائه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *