پلی پروپیلن مقاوم به ضربه چیست و چگونه تولید می‌شود؟

پلی پروپیلن مقاوم به ضربه، یکی از انواع PP است که در کاربردهایی که جذب انرژی ضربه اهمیت داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی پروپیلن یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین مواد پلیمری است که در کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. بسیاری از محصولاتی که در زندگی روزمره با آنها مواجه می‌شویم، از پلی پروپیلن تولید می‌شوند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که پلی پروپیلن در حال حاضر به عنوان پر مصرف‌ترین ماده پلیمری در سطح دنیا به حساب می‌آید. همین مسئله باعث شده است که محققان به فکر راه‌های تقویت خواص این ماده پلیمری باشند. یکی از این خواص مورد نظر افزایش قابلیت مقاومت به ضربه در این ماده است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که پلی پروپیلن مقاوم به ضربه چیست و چگونه تولید می‌شود.

پلی پروپیلن مقاوم به ضربه چیست؟

مصرف سالانه پلی پروپیلن در حال حاضر در سطح دنیا، حدود ۸۰ میلیون تن در سال است. این میزان مصرف مرتبط با گریدهای مختلف این ماده پلیمری است. اما یکی از نقاط ضعفی که در خصوص استفاده از پلی پروپیلن به صورت مستقل وجود دارد، میزان ضربه‌پذیری یا چقرمگی پایین آن است. چقرمگی اصطلاحا به میزان تحمل ضربه توسط یه ماده در واحد سطح گفته می‌شود. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده است که دلیل مقاومت پایین پلی پروپیلن در برابر ضربه، ساختار بلورین آن است.

مجموعه‌های تحقیقاتی و مهندسی، تلاش بسیار زیادی در دهه‌های گذشته کرده‌اند تا به کمک روش‌هایی میزان ضربه‌پذیری پلی پروپیلن را تا حد زیادی افزایش دهند. در نتیجه این اقدامات خواص ضربه‌پذیری پلی‌پروپیلن بهبود یافته است. باید در نظر داشته باشید که قیمت پلی پروپیلن مقاوم به ضربه به دلیل فرآیندهای مختلفی که روی آنها اعمال شده است، در مقایسه با پلی پروپیلن معمولی بیشتر است.

پلی پروپیلن مقاوم به ضربه چگونه تولید می‌شود؟

برای افزایش قابلیت چقرمگی پلی پروپیلن، مواد اصلاح‌کننده‌ای در فرآیند تولید به آن افزوده می‌شود. این مواد که به عنوان بهبود دهنده ضربه‌پذیری پلی پروپیلن نیز شناخته می‌شوند،‌ میزان چقرمگی آن را افزایش می‌دهد. یکی از گزینه‌های مناسب برای افزایش چقرمگی پلی پروپیلن، الاستومرها یا لاستیک‌ها هستند. همان طور که گفته شد، ساختار بلوری پلی پروپیلن موجب شکنندگی بالای آن می‌شود. بنابراین باید به دنبال افزودن اصلاح‌کننده‌ای نرم و انعطاف‌پذیر به آن بود.

ارتقای سطح چقرمگی پلیمرها، در حین واکنش پلیمریزاسیون صورت می‌پذیرد. در واقع در حین پلیمریزاسیون ماده افزودنی نرم، در ساختار بلوری پلی پروپیلن نفوذ می‌کند و این باعث می‌شود که از میزان شکنندگی آن کاسته شود. در ادامه قصد داریم تا موادی را که به عنوان اصلاح‌کننده خاصیت چقرمگی به پلی پروپیلن افزوده می‌شود، را معرفی کنیم.

پلی الفین‌ها

یکی از مهم‌ترین موادی که به عنوان اصلاح‌کننده به پلی پروپیلن افزوده می‌شود، پلی الفین‌ها هستند. در سال‌های اخیر میزان استفاده از پلی الفین‌ها به طرز چشمگیری در صنایع مختلف افزایش یافته است. البته باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید. این مواد صرفا برای پلی پروپیلن‌ مقاوم به ضربه که قرار است در شرایط دمایی بالا مورد استفاده قرار گیرند، کاربرد دارد و در شرایط دمایی پایین، این ماده به صورت شکننده عمل می‌کند.

برخی از محققان با افزودن درصدی الاستومر به پلی الفین‌ها سعی در برطرف کردن این مشکل داشته‌اند. اما با این کار مدول یانگ یا الاستیسیته آنها کاهش پیدا می‌کند.

کلام پایانی

همان طور که مشاهده کردید، اصلاح خاصیت چقرمگی پلی پروپیلن سال‌هاست که در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. حتما قبل از خرید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه با کارشناسان و متخصصان دانش علم مواد مشورت نمایید. چون درصد موادی که به عنوان اصلاح کننده به آن افزوده می‌شود، در سایر خواص فیزیکی آن کاملا اثرگذار است. بنابراین نباید به سبب اصلاح خاصیت چقرمگی، سایر خاصیت‌های این ماده دستخوش تغییرات منفی شود. برای خرید انواع پلی پروپیلن‌های مقاوم به ضربه و کسب اطلاعات بیشتر درباره آن‌ها می‌توانید با شماره ۰۲۱۵۶۸۰۴۸۰۰ تماس بگیرید.

0 نظر تا کنون ارائه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *