کاربرد کربنات کلسیم در صنعت

کربنات کلسیم، یکی از پرکاربردترین مواد معدنی است که در سرتاسر دنیا به وفور پیدا می‌شود. کاربرد کربنات کلسیم در صنایع مختلف بسیار گسترده است. این ماده ترکیب شیمیایی خاصی دارد که هم در پوسته زمین و هم قسمت سخت بدن موجوداتی چون حلزون، خرچنگ و حتی پوست تخم مرغ نیز وجود دارد. ماده‌ای که به دو صورت پودری و رسوبی است و حتی می‌توان آن را به صورت مصنوعی هم ساخت. در این مقاله، به موارد مصرف کربنات کلسیم در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.

معرفی مهمترین کاربردهای کربنات کلسیم در صنایع مختلف

موارد کاربرد کربنات کلسیم

به طور کلی کاربرد کربنات کلسیم در صنایع مختلف بسیار متنوع است. در ساختمان‌سازی از این ماده به عنوان یکی از مواد لازم برای تولید مصالح ساختمانی استفاده می‌‌شود. هنگامی که در اثر حرارت ترکیب کربنات آن از بین برود ماده‌ای به نام آهک به دست می‌آید که موارد مصرف ساختمانی، صنعتی و حتی کشاورزی بسیار زیادی دارد.

از آن جایی که کربنات کلسیم قابلیت جذب در بدن انسان را دارد در داروسازی برای ساخت داروهای مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنایع بهداشتی و غذایی برای تولید خمیر دندان و همین طور ماده نگهدارنده مواد غذایی به کار می‌رود.

از طرف دیگر کلسیم یکی از مواد بسیار مهم در بدن هر موجود زنده است که در فرآیند استخوان‌سازی و تقویت سیستم گوارشی، موجودات به آن نیاز دارند. استفاده از این ماده در خوراک دام‌ها و پرندگان، روشی آسان و ارزان برای تأمین این ماده غذایی مهم در مراکز پرورش دام است.

کاربردهای کربنات کلسیم در صنعت

در صنایع کاغذسازی کاربرد کربنات کلسیم بسیار اهمیت دارد. استفاده از این ماده باعث بالا رفتن کیفیت بافت کاغذ، استحکام، قدرت جذب جوهر و سفیدی آن می‌شود. این ماده به عنوان یک فیلر ارزان قیمت در این صنعت به کار برده می‌شود و با استفاده بیشتر از آن، میزان مصرف چوب در تولید کاغذ، کاهش چشمگیری پیدا می‌کند که در حفاظت از محیط زیست هم مؤثر است.

در صنعت پلاستیک هم کربنات کلسیم کاربرد دارد. تأثیری که این ماده معدنی بر روی مواد پلاستیکی در هنگام تولید می‌گذارد باعث می‌شود در برابر گرما مقام شوند، استحکام مناسبی داشته باشند و شکل‌پذیری خوبی پیدا کنند. با این حال کربنات کلسیم باعث می‌شود انعطاف پذیری مواد پلاستیکی بالا برود و برای همین در تولید انواع مواد پلاستیکی نرم مثل دستکش پلاستیکی، کیسه‌های زباله، شلنگ و … به کار می‌رود.  این ماده یک پرکننده و فیلر پر مصرف در این صنایع هم هست و در تولید رزین‌های پلیمری نیز استفاده ‌می‌شود.

در لاستیک‌سازی هم استفاده از کربنات کلسیم بسیار متداول و زیاد است. این کاربرد هم در لاستیک‌هایی که به عنوان پوشش دهنده و درزگیر استفاده می‌شوند دیده می‌شود و هم در تولید تایرهای خودرو. در حقیقت برای ایجاد سطحی با بافت مناسب و یکنواخت از این ماده استفاده می‌شود که هم در کاهش هزینه‌های تولید مؤثر است و هم باعث طول عمر تولیدات می‌شود.

کربنات کلسیم به دلیلی ویژگی‌هایی چون چگالی کم، سفید بودن، قلیایی بودن و مقاوم بودن در برابر هوازدگی، تغییر ندادن رنگدانه‌ها و … باعث می‌شود در صنعت رنگ‌سازی استفاده گسترده‌ای داشته باشد. ذرات کربنات کلسیم به خوبی در ذرات رنگی پراکنده می‌شوند و به آن یکنواختی، درخشندگی و زیبایی می‌بخشند.

یکی از مواد مهم و مؤثر در فرآیند حفاری‌های نفت و گاز استفاده از گل حفاری است که نقش مهمی در ساخت و تقویت دیواره‌های حفاری شده دارد. یکی از مواد معدنی مهم در تولید گل حفاری کربنات کلسیم است. گل حفاری میزان نفوذ پذیری مایعات در دیواره‌ها را کنترل می‌کند و از این نظر اهمیت بسیار بالایی در این صنعت دارد. از طرف دیگر خاصیت کنترل pH آن باعث می‌شود خاصیت اسیدی بعضی از مواد مضر در هنگام کار از بین برود.

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت فولاد

بیشترین میزان کاربرد کربنات کلسیم در صنعت فولاد است. این ماده، در مرحله پخت کوره به عنوان یک چسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که آهن در کوره‌های بلند قرار دارد مقدار زیادی گوگرد همراه خود دارد که مواد معدنی و کربنات کلسیم، گوگرد و سایر ناخالصی‌هایی که باید از فولاد حذف شود را تصفیه می‌کند. از کربنات کلسیم و آهکی که از آن به دست می‌آید جهت کاهش آسیب به پوشش‌های کوره با کنترل مواد مذاب استفاده می‌شود.

در تولید گندله آهن نیز کربنات کلسیم و آهک باعث می‌شود خواص فیزیکی و مکانیکی آن وضعیت بهتری را داشته باشد و خاصیت اسیدی آن خنثی شود. این مسئله عامل مهمی در کاهش مصرف انرژی در هنگام تولید این محصول است.

شرکت معین پلیمر ویرا، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید انواع کربنات کلسیم است که امکان عرضه این محصول را به شکل پودری و گرانولی دارد. تولیدکنندگان عزیز می‌توانند برای استعلام قیمت و خرید کامپاند کربنات کلسیم، با شماره ۰۲۱۵۶۸۰۴۸۰۰ تماس بگیرند.

0 نظر تا کنون ارائه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *