مستربچ ضد شبنم ( مستربچ آنتی فاگ یا ضد مه)

مستربچ ضد شبنم (آنتی فاگ) از تراکم بخار آب روی سطح یک فیلم پلاستیکی شفاف جلوگیری می‌کند. قطرات کوچک شبنم باعث شفافیت ضعیف فیلم، جذابیت کم و فساد غذاهای بسته بندی شده می‌شوند. مستربچ‌های ضد مه یک افزودنی هستند که معمولاً در لایه یک فیلم پلی الفین استفاده می‌شوند تا مشکل جمع شدن قطرات شبنم را به کلی حل کنند. برای اینکه بدانید این افزودنی چیست و چه مزایای دیگری را ارائه می‌دهد، ادامه مطلب را بخوانید.

مستربچ ضد شبنم، آنتی فاگ یا ضد مه

شبنم یا مه چگونه ایجاد می‌شود؟

اصطلاح مه به جمع شدن قطرات آب متراکم روی یک سطح از هر لایه پلیمری اطلاق می‌شود. هنگامی که دمای محیط تا نقطه شبنم سرد می‌شود، آنگاه بین داخل و خارج فیلم تفاوت دما ایجاد می‌شود. بنابراین این پدیده منجر به مه یا شبنم خواهد شد. این پدیده به رطوبت نسبی محیط و دمای فیلم پلیمری بستگی دارد. شبنم را می‌توان در فیلم‌های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و صنایع کشاورزی مشاهده کرد. مه معمولاً در بسته بندی مواد غذایی که در مکان‌های سرد و مرطوب نگهداری می‌شوند دیده خواهد شد.

قطرات آب تشکیل شده در داخل بسته بندی‌ها باعث کاهش شفافیت فیلم و کاهش کیفیت و تازگی مواد غذایی داخل آن می‌شود. مه ایجاد شده بر روی فیلم‌ها در صنعت کشاورزی، باعث کاهش میزان دریافت اشعه‌های مفید خورشید به گیاهان می‌شود. حتی قطرات شبنم به دلیل اثر عدسی خود که ناشی از انعکاس نور خورشید هستند، گیاهان را می‌سوزانند. برای حل این مشکل، سازندگان از یک افزودنی مستربچ ضد شبنم (Antifog) در فرمولاسیون فیلم‌های پلیمری استفاده می‌کنند.

مستربچ ضد شبنم چیست؟

افزودنی ضد مه مبتنی بر رزین پلی اتیلن سبک (LDPE) و پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) است. این دو رزین جزو فیلم‌های پلی الفینی محسوب می‌شوند. افزودنی ضد شنبم به این صورت است که به سطح فیلم مهاجرت می‌کند، کشش سطحی فیلم و آب را افزایش می‌دهد و زاویه تماس قطرات آب با سطح فیلم را کم می‌کند. در نتیجه قطرات آب به جای اینکه جدا از هم باشند، به صورت یک لایه پیوسته روی سطح فیلم قرار می‌گیرند. این پدیده از تشکیل قطرات آب جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، ضد مه انعکاس نور فیلم را کاهش می‌دهد و در نتیجه شفافیت بیشتری را به پلاستیک بسته بندی به همراه دارد.

با وجود افزودنی ضد شبنم، نور می‌تواند از لایه عبور کرده و همچنین از ریزش قطرات آب روی محصول جلوگیری کند. این افزودنی باعث می‌شود تا محصول غذایی خیلی دیرتر فاسد شود. افزودنی ضد مه عمدتاً به عنوان مستربچ در فرمولاسیون فیلم استفاده می‌شود. غلظت این افزودنی به مرور زمان به دلیل مهاجرت مواد افزودنی به سطح و تمایل آن به حل شدن در آب کاهش می‌یابد و در نتیجه عملکردش ضعیف می‌شود. به همین دلیل است که سازندگان فیلم‌های پلیمری باید میزان بهینه این افزودنی را در فرمولاسیون خود در نظر بگیرند.

مشخصات مستربچ ضد شبنم

شکل ظاهریگرانول‌های شفاف سفید رنگ
درصد ماده فعال۱۵ درصد یا بیشتر برحسب نوع کاربرد
چگالی حجمی۰.۶۲ ~ ۰.۶۴ گرم بر سانتی متر مکعب
بوبی بو
انحلال پذیرینامحلول در آب و حلال‌ها
ثباتپایدار در دمای محیط و شرایط عادی

مزایای مستربچ آنتی فاگ

از فواید مستربچ ضد مه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شفافیت کامل بسته بندی مواد غذایی
  • بهبود جذابیت بصری بسته بندی
  • حفظ کیفیت غذا برای مدت طولانی
  • کمک به از بین بردن تشکیل مه گرم و سرد
  • مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA)
  • بهبود انتقال نور در فیلم کشاورزی و در نتیجه رشد گیاه
  • کاهش سوختگی گیاهان و فساد محصولات کشاورزی
  • کمک به افزایش فروش و جنبه بازاریابی موثر

کاربرد مستربچ ضد مه

مستربچ‌های ضد مه عملکرد کوتاه مدت و بلندمدت ضد مه را ارائه می‌دهند و معمولاً صنایع بسته بندی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این افزودنی معمولاً در کاربردهای مه سرد مانند محصولات تازه مانند گوشت و بسته‌های غذایی (میوه و سبزیجات) در یخچال و همچنین در کاربردهای مه گرم که ممکن است غذا پخته یا گرم نگه داشته شود، استفاده می‌شود. از کاربردهای کشاورزی مستربچ آنتی فاگ می‌توان به نایلون گلخانه اشاره کرد.

انواع مستربچ ضد شبنم

مستربچ آنتی فاگ اغلب به دو شکل زیر در بسته بندی مواد غذایی و نایلون‌های گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد:

مستربچ ضد مه داخلی

افزودنی‌های ضد مه داخلی سورفکتانت‌های غیر یونی یا ترکیباتی هستند که کشش سطحی بین دو مایع مختلف یا یک ماده جامد و یک ماده مایع را کاهش می‌دهند. این افزودنی‌ها را می‌توان در سطح اکستروژن به صورت کنسانتره یا مستربچ به ورق پلاستیک اضافه کرد. همچنین درجه‌ای از ناسازگاری بین پلیمر و ماده افزودنی وجود دارد و در نتیجه، افزودنی به سطح مهاجرت می‌کند. این افزودنی‌ها باعث کاهش کشش سطحی قطرات آب می‌شوند و در نهایت کشش سطحی بین آب و سطح بسته بندی پلاستیکی را کاهش می‌دهند. این مهم در نهایت باعث پخش شدن آب در سطح می‌شود.

مستربچ آنتی فاگ خارجی

پوشش‌های خارجی ضد مه روی سطح ورق یا فیلم پلاستیکی اعمال می‌شوند. این پوشش‌های خارجی مشابه افزودنی‌های مستربچ داخلی عمل می‌کنند، زیرا برای کمک به کاهش کشش سطحی بین قطرات آب و سطح مواد طراحی شده‌اند. این افزودنی بیرونی منجر به بهبود شفافیت پلاستیک می‌شود. این پوشش‌ها به شکل مایع هستند که با استفاده از پوشش غلتکی یا از طریق اسپری روی سطح ورق یا فیلم پوشانده خواهند شد.

خرید مستربچ ضد شبنم از معین پلیمر

عملکرد ضد مه باید بلافاصله پس از مهر و موم شدن بسته بندی و حتی زودتر از آن قابل مشاهده باشد. این افزودنی از ایجاد مه بر روی سطوح فیلم در دمای پایین جلوگیری کرده و کیفیت مواد غذایی را حفظ می‌کند. از این مستربچ می‌توان برای کاربردهای بسته بندی و کشاورزی استفاده کرد. «معین پلیمر» با سال‌های سابقه در تولید انواع مستربچ می‌توانید به شما در خرید مستربچ آنتی فاگ بهترین خدمات را ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.

مقـــــالات مرتبـــــط را مشاهـــــده کنیـــــد
مشاهده آرشیو

کاربرد مستربچ سفید

مستربچ ضد شبنم (آنتی فاگ) از تراکم بخار آب روی سطح یک فیلم پلاستیکی شفاف جلوگیری می‌کند. قطرات کوچک شبنم باعث شفافیت ضعیف فیلم، جذابیت ...

منتشر شده در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

مستربچ چیست؟

مستربچ ضد شبنم (آنتی فاگ) از تراکم بخار آب روی سطح یک فیلم پلاستیکی شفاف جلوگیری می‌کند. قطرات کوچک شبنم باعث شفافیت ضعیف فیلم، جذابیت ...

منتشر شده در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

مستربچ افزاینده MFI

مستربچ ضد شبنم (آنتی فاگ) از تراکم بخار آب روی سطح یک فیلم پلاستیکی شفاف جلوگیری می‌کند. قطرات کوچک شبنم باعث شفافیت ضعیف فیلم، جذابیت ...

منتشر شده در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

نکات مهم برای خرید مستربچ مناسب

مستربچ ضد شبنم (آنتی فاگ) از تراکم بخار آب روی سطح یک فیلم پلاستیکی شفاف جلوگیری می‌کند. قطرات کوچک شبنم باعث شفافیت ضعیف فیلم، جذابیت ...

منتشر شده در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
0 نظر تا کنون ارائه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *