کامپاند چگونه تولید می‌شود؟

کامپاند، نوعی از مواد اولیه پلیمری پرمصرف و کاربردی در صنعت پلاستیک است که از آن به‌منظور افزایش ثبات و مقاومت مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. کامپاندها از ترکیب پلیمر و نوعی پودر تشکیل می‌شوند و شیوه تولید کامپاند از طریق ایجاد این ترکیب است. بسیاری از تولیدکنندگان برای تولید محصولات پلیمری با مشکلاتی مختلفی مثل ضعف فیزیکی محصول، پایین بودن خواص، رنگ نامطلوب، کندبودن فرایند تولید و… مواجه هستند و به همین دلیل با اضافه‌کردن ترکیباتی نظیر کامپاندها و مستربچ‌ها سعی می‌کنند تا خواص پلیمر را تقویت کنند. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی شیوه تولید کامپاند پرداخته و شما را با خط تولید کامپاند آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

تعریف کامپاند

پیش از بررسی شیوه تولید کامپاند اگر بخواهیم یک تعریف دقیق از آن ارائه دهیم، می‌توان گفت کامپاند پلیمری به مخلوط چند پلیمر و مواد افزودنی گفته می‌شود که از آن برای افزایش خواص فیزیکی، مکانیکی و… استفاده می‌شود. کامپاندها را معمولاً به شکل گرانول عرضه می‌کنند و واحدهای تولیدکننده این محصول را کامپاندر می‌گویند.

روش تولید کامپاند

تولید کامپاند متشکل از فرایندهای بسیار زیادی است. در این بین اما مهم‌ترین فرایندی که برای تولید کامپاند باید انجام شود، مرحله ذوب است که در آن از دستگاهی به نام اکسترودر استفاده می‌شود. در ابتدا این مرحله، پلیمرهای پایه و مواد افزودنی با یکدیگر ترکیب شده و وارد دستگاه می‌شوند. سپس فرایند ذوب در داخل دستگاه انجام شده و در نهایت ماده موردنیاز از دستگاه اکسترودر خارج می‌شود.

صفر تا صد تولید انواع کامپاند پلیمری

پس از طی‌کردن این مرحله، ماده ایجادشده باید سرد شود. به همین خاطر ماده مذابی که از اکسترودر خارج می‌شود، وارد سیستم خنک‌کننده شده و فرایند خنک‌سازی آن صورت می‌گیرد. ترکیبات سرد شده که جامد هستند، در ابعاد و اندازه‌های گوناگون برش می‌خورند و در نهایت کامپاند موردنظر ایجاد می‌شود.

ظرفیت خط تولید کامپاند

امروزه شاهد فعالیت شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلفی در حوزه تولید کامپاند هستیم. این شرکت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا با استفاده از روش‌های گفته شده، اقدام به تولید کامپاند باکیفیت کرده و محصولات مختلفی را تولید کنند. در این بین اما یکی از مهم‌ترین نکات این است که پارامترهای مهمی در شیوه تولید کامپاند اثر گذارند. به‌منظور بررسی پارامترهای تأثیرگذار بر روی ظرفیت خط تولید کامپاند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قطر ماردون

یکی از تجهیزات بسیار مهم برای تولید کامپاند، ماردون است و در راستای بررسی شیوه تولید کامپاند باید به این نکته توجه داشته باشید که قطر ماردون می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی تولید کامپاند داشته باشد. قطر ماردون‌ها متناسب با قدرت موتور و گیربکس تعیین می‌شوند. هر چه این قدرت موتور و گیربکس‌ها بالاتر باشد، عملکرد ماردون بهتر بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا ظرفیت تولید کامپاند افزایش پیدا کند.

تاثیر سرعت گردش ماردون در شیوه تولید کامپاند

نحوه تولید کامپاند به شکلی است که سرعت چرخش ماردون‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روی آن دارد. به همین دلیل است که هر چه سرعت گردش ماردون و گشتاور گیربکس بالاتر باشد، این مسئله منجر به خروجی بیشتر و اختلاط بهتر مواد خواهد شد. نتیجه نهایی این اتفاق نیز سرعت بالا و تولید حجم بیشتری از کامپاند است.

تاثیر پلیمر و مواد افزودنی بر شیوه تولید کامپاند

همان‌طوری که اشاره کردیم، برای ساخت کامپاندها لازم است تا از انواع مختلفی پلیمر و مواد افزودنی استفاده شود. نوع پلیمرهای مورد استفاده و همچنین درصد مواد افزونی از مهم‌ترین عواملی هستند که بر روی میزان خروجی کامپاند تأثیر گذاشته و کیفیت تولید کامپاند را تحت شعاع قرار می‌دهند.

به‌عنوان مثال اگر از پلیمرهایی با جرم مولکولی بیشتر و یا با داشتن مواد افزودنی بیشتر و خالص‌تر استفاده شود، نسبت به پلیمرهایی با جرم مولکولی کمتر و یا درصد کمتر مواد افزودنی، شاهد خروجی کمتری هستیم. حتی اگر به‌منظور تولید این دسته از محصولات از ماشین‌آلات و سیستم‌های یکسانی استفاده شود. این مسئله نشان‌دهنده آن است که برای بررسی شیوه تولید کامپاند باید توجه بسیار زیادی به نوع پلیمر و درصد مواد افزودنی مورد استفاده داشته باشید.

انواع محصولات در خط تولید کامپاند

امروزه شاهد تولید کامپایندهای گسترده‌ای در صنایع هستیم. به‌منظور معرفی برخی از کامپاندها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کامپاند پلی اتیلن

کامپاند پلی اتیلن نوعی از لوله‌های آبرسان است که از ترکیب کامپاند همراه با درصدی دوده تولید می‌شود. ترکیب تشکیل‌دهنده کامپاند پلی اتیلن، گرانول پلی اتیلن یا پودر باکیفیتی است که دارای مقاومت بالایی در برابر نور خورشید، خواص مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه هستند. ویژگی مهم کامپاند پلی اتیلن علاوه بر قیمت مناسب، شکل‌پذیری عالی است.

کامپاند پلی پروپیلن

کامپاند پلی پروپیلن از نوع کامپوزیت بوده و در تولید قطعات خودرو، لوازم‌خانگی، لوله، اتصالات و… از آن استفاده می‌شود.

کامپاند مهندسی

در راستای طراحی یک قطعه جدید، لازم است تا پارامترهایی مثل استحکام مکانیکی، مقاومت در برابر سایش، طول عمر، واکنش در برابر حلال‌ها و… مورد بررسی قرار بگیرد. در چنین شرایطی واحدهای کامپاندر با توجه نیاز مشتری، اقدام به طراحی قالب کامپاندهای مهندسی می‌کنند تا بتوانند نیاز مشتریان را برطرف کنند.

کامپاند تقویت شده با الیاف شیشه

این دسته از کامپاندها خواص مکانیکی و حرارتی مناسبی دارند و می‌تواند از آن‌ها در صنایع خودرویی، لوازم‌خانگی، الکتریکی و… استفاده کرد. مهمترین نوع از این دسته مواد، کامپاند پ پ الیاف شیشه است.

کامپاندهای پرکننده

این دسته از محصولات برای تولید کامپاندهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. کامپاندهای پرکننده  علاوه‌بر داشتن خواص مختلف، سبب کاهش قیمت محصول نهایی می‌شوند.

کامپاندهای عایق صوتی

این کامپاندها بر پایه پلی‌پروپیلن پرشده هستند و از درصد بالای سولفات باریوم برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل شاهد ایجاد خاصیت عایق صوتی در لوله‌های تولید شده با استفاده از این کامپاند هستیم. امروزه شاهد آن هستیم که این دسته از کامپاندها به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص خود به وفور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کامپاند تمیزکننده رئولوژیکی

این کامپاندها به‌عنوان تمیزکننده سیلندر، ماردون و دای مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این کامپاندها می‌توانید اقدام به حذف ناخالصی و تغییر رنگ بسیار سریع کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی کامپاندها پرداخته و تلاش کردیم تا شما را با شیوه تولید کامپاند آشنا کنیم. بررسی موارد گفته شده در این مطلب، به شما کمک می‌کند تا دانش قابل قبولی در رابطه با تولید کامپاند به دست آورده و بتوانید با اطلاع کافی اقدام به ساخت و خرید کامپاند کنید. شما می‌توانید، برای استعلام قیمت‌ها و خرید انواع مختلف کامپاند، با شماره ۰۲۱۵۶۸۰۴۸۰۰ تماس بگیرید و یا به صفحه خرید کامپاند مراجعه کنید.

مقـــــالات مرتبـــــط را مشاهـــــده کنیـــــد
مشاهده آرشیو

کامپاند چیست؟ تفاوت کامپاند و مستربچ

کامپاند، نوعی از مواد اولیه پلیمری پرمصرف و کاربردی در صنعت پلاستیک است که از آن به‌منظور افزایش ثبات و مقاومت مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. ...

منتشر شده در تاریخ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
0 نظر تا کنون ارائه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *