مستربچ آنتی باکتریال چیست و چه کاربردی دارد؟

مستربچ آنتی باکتریال را می‌توان به عنوان افزودنی‌هایی معرفی کرد که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا به صورت ترکیبی از نانو نقره و اکسیدهای فلزی ساخته می‌شوند. این نوع افزودنی خواص بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها محافظت از قطعات پلاستیکی در برابر رشد انواع کپک، قارچ و باکتری است.

از مستربچ افزودنی آنتی باکتریال در فرایند تولید پلاستیک جهت ایجاد خاصیت ضد میکروبی پلاستیک استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی این افزودنی و کاربرد و مزایای آن بپردازیم. اگر قصد دارید با این نوع مستربچ بیشتر آشنا شوید، تا پایان همراه ما باشید.

مستربچ آنتی باکتریال و کاربردهای آن

مستربچ آنتی باکتریال

همانطور که گفته شد مستربچ افزودنی آنتی باکتریال نوعی افزودنی به قطعات پلیمری است که مانع از رشد کپک و باکتری در آن‌ها می‌شود. استفاده از این مستربچ به خصوص هنگامی که قطعات پلیمری در شرایط نامساعد گرما و رطوبت باشند بسیار کمک کننده خواهد بود.

با توجه به این که پلیمرها در صنایع مختلف نساجی، الیاف و بسته بندی، کاربرد گسترد‌ه‌ای دارند، حفظ سلامت و رعایت بهداشت در تولید این محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین با استفاده از مستربچ افزودنی آنتی باکتریال می‌توان از عدم وجود و رشد باکتری و قارچ در آن­ها اطمینان حاصل کرد‌.

محیط مرطوب، تاریک و وجود ریز مغذی‌ها، محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌هاست. از آنجا که بسته بندی محصولات غذایی مختلف مستعد چنین شرایطی است، محل مناسبی برای رشد این موجودات است. بر این اساس استفاده از مستربچ‌های آنتی باکتریال در تولید بسته بندی محصولات غذایی، یک راه حل مناسب برای رفع این مشکل است.

ویژگی مستربچ آنتی باکتریال

آنتی باکتریال‌ها گروهی از مواد هستند که از ضد میکروب، قارچ کش، ضد باکتری و چند نوع مواد مختلف دیگر تشکیل شده‌اند. از طرفی با توجه به ماهیت خنثی مستربچ‌های آنتی باکتریال، این مواد افزودنی با استفاده در فرایند تولید پلاستیک، بدون هیچ گونه تغییر رنگ یا از بین بردن خواص مکانیکی، باعث ایجاد خاصیت آنتی میکروبیال در محصول نهایی می‌شوند.

عملکرد این گروه مستربچ به گونه‌ای است که در فرایند تولید مستربچ هیچ تغییری در اندازه ذره ایجاد نمی‌شود. بنابراین کل محتوای ضد میکروب مستربچ با مواد پلاستیکی ممزوج می‌شوند. در نتیجه محصول نهایی تولید شده به طور کامل خاصیت ضد میکروبی پیدا می‌کند.

مستربچ‌های آنتی باکتریال غالباً به صورت گرانول یا پودر با پایه‌های مختلف پلاستیکی تولید می‌شوند. البته نوع آن با توجه به نیاز و محدودیت‌های موجود در صنایع مرتبط متفاوت خواهد بود.

به کار بردن درصدهای ناچیزی از این گرانول‌ها (بین ۰.۵ تا ۵ درصد متناسب با نوع محصول) در فرایند شکل دهی مواد مختلف پلاستیکی باعث تولید قطعاتی با خاصیت آنتی باکتریال فوق‌العاده خواهد شد. این مستربچ‌ها همچنین با وجود کیفیت بالایی که دارند، نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی قیمت مناسب‌تری دارند.

کاربرد مستربچ آنتی باکتریال

می‌توان گفت یکی از کاربردهای گسترده مستربچ افزودنی آنتی باکتریال در صنعت بسته بندی است. در واقع از آنجایی که همه محصولات همچون مواد غذایی، دارویی و… به بسته بندی نیاز دارند، کاربرد مستربچ آنتی باکتریال در این صنعت گسترده خواهد بود.

از طرفی خاصیت زیست سازگاری این مستربچ‌ها باعث شده است که بتوان از آن‌ها در تولید ظروف یکبار مصرف ارگانیک هم استفاده کرد. از آنجایی که محصولات پلاستیکی با وجود بازیافتی بودن، زمان تخریب طولانی دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای مستربچ آنتی باکتریال در تهیه فرآورده‌های ترموپلاستیکی است که در بالا بردن سرعت تخریب آن‌ها مؤثر خواهند بود. بر این اساس می‌توان پلیمرهای ضد میکروبی را هم به عنوان فراورده‌های دوستدار محیط زیست معرفی کرد.

 با توجه به خواص ضد میکروبی این مستربچ‌ها، موارد زیر نمونه‌ای از کاربردهای گسترده مستربچ آنتی باکتریال خواهد بود.

  • استفاده در بسته بندی مواد غذایی کنسرو شده
  • استفاده در تولید ظروف یکبار مصرف و لوازم آشپزخانه
  • کاربرد در ساخت تجهیزات پزشکی
  • ساخت تجهیزات مورد استفاده در بخش تزریقات
  • کاربرد در ساخت نانو حامل‌های دارویی
  • استفاده در صنایع ریسندگی، نساجی و کفپوش‌های صنعتی

خرید مستربچ آنتی باکتریال

ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد مستربچ‌های آنتی باکتریال، باعث تنوع و گستردگی کاربرد آن‌ها در صنایع گوناگون شده است. همین امر باعث شده است که قیمت این نوع مستربچ نسبت به انواع دیگر کمی بالاتر باشد. بر این اساس بهتر است قبل از خرید و سفارش مستربچ آنتی باکتریال نسبت به کاربرد آن اطمینان حاصل کرد.

جمع‌بندی

مستربچ آنتی باکتریال یکی از پرکاربردترین انواع مستربچ است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع برخورداری از ویژگی‌هایی همچون خاصیت ضد قارچ، توزیع مناسب در پلیمر، زیست سازگاری بالا و بسیاری از موارد دیگر موجب محبوبیت آن و گستردگی کاربرد آن شده است.

در این مطلب به معرفی این مستربچ و ویژگی‌های آن پرداختیم تا بتوانید با اطلاع از ویژگی‌ها و کاربردهای آن برحسب نیاز و کاربرد متناسب از آن استفاده کنید.

مقـــــالات مرتبـــــط را مشاهـــــده کنیـــــد
مشاهده آرشیو

مستربچ چیست؟

مستربچ آنتی باکتریال را می‌توان به عنوان افزودنی‌هایی معرفی کرد که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا به صورت ترکیبی از نانو نقره و اکسیدهای ...

منتشر شده در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۲

نکات مهم برای خرید مستربچ مناسب

مستربچ آنتی باکتریال را می‌توان به عنوان افزودنی‌هایی معرفی کرد که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا به صورت ترکیبی از نانو نقره و اکسیدهای ...

منتشر شده در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۲

کاربرد مستربچ سفید

مستربچ آنتی باکتریال را می‌توان به عنوان افزودنی‌هایی معرفی کرد که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا به صورت ترکیبی از نانو نقره و اکسیدهای ...

منتشر شده در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۲

مزایای استفاده از مستربچ

مستربچ آنتی باکتریال را می‌توان به عنوان افزودنی‌هایی معرفی کرد که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا به صورت ترکیبی از نانو نقره و اکسیدهای ...

منتشر شده در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۲
0 نظر تا کنون ارائه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *