مستربچ رطوبت گیر چیست؟

یکی از مشکلات موجود در راه تولید محصولات پلیمری، تشکیل رطوبت و هوا در زیر سطح آن‌ها است. تولیدکنندگان برای رفع این مشکل از مستربچ‌های افزودنی استفاده می‌کنند. یکی از انواع مواد افزودنی رایج در این زمینه،‌ مستربچ رطوبت‌‌ گیر است. در اکثر محصولات ترموپلاست و برخی دیگر از انواع صنایع تولیدی از این مستربچ‌ها استفاده می‌شود.

به این طریق که این مواد به عنوان عامل خشک کننده و رطوبت‌ گیر در ترکیبات مواد اولیه پلیمری و نیز محصولات بازیافتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ بنابراین می‌توان گفت این مواد در صنایع تولیدی بسیار حائز اهمیت هستند. از این‌رو در این مقاله به معرفی این مواد، ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه همچنین توضیحاتی در مورد نحوه خرید مستربچ رطوبت‌‌ گیر و قیمت مستربچ رطوبت‌‌ گیر برای شما عزیزان ارائه می‌شود.

مستربچ رطوبت گیر چیست و چه کاربردی دارد

مستربچ رطوبت‌ گیر چیست؟

مستربچ‌های رطوبت‌‌ گیر نوعی مواد افزودنی هستند که به ترکیبات اولیه محصولات اضافه می‌شوند. در واقع از این نوع مستربچ، جهت جذب رطوبت و نم استفاده می‌شود. ساختار مواد افزودنی مستربچ رطوبت‌‌ گیر دارای ویژگی‌های بی‌نظیری است که باعث ایجاد یک سری خواص در محصول تولیدی خواهد شد. مواد افزودنی رطوبت‌‌ گیر از گریدهای مختلف پلی‌اتیلن سبک و سنگین، پلی پروپیلن، پلی استایرن و … تولید می‌شوند.‌ این نوع مواد افزودنی در بازار به عنوان مستربچ ضد گاز یا مستربچ حباب‌‌گیر شناخته شده‌اند. در واقع این مواد از تمامی اثرات ناشی از رطوبت و نم جلوگیری می‌کنند. محصولات پلیمری با استفاده از روش دمشی، بادی یا تزریقی تولید می‌شوند. در این روش‌ها به دلیل وجود حرارت بسیار بالا، رطوبت موجود در مواد اولیه به شکل حباب در محصول تولیدی ظاهر می‌شود.

اگر به محصولات ترموپلاست دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که در برخی از آن‌ها حباب‌‌هایی به صورت‌ چشم‌ ماهی پدید می‌آید، برای رفع این مشکل از مستربچ‌های رطوبت‌ گیر استفاده می‌شود. این مستربچ‌ها با آب موجود در مواد اولیه آن‌ها واکنش داده و آن را جذب می‌کنند. در نتیجه با از بین بردن پوسته، حباب و دانه‌های ایجاد شده بر روی سطح محصول، آن را مسطح و یکنواخت می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت این مستربچ‌ها محصولات تولید شده را شفاف‌تر و براق‌‌تر می‌کنند. در مورد محصولات بازیافتی، در هنگام شستشوی مواد، گازهایی ایجاد شده که باعث تولید حباب می‌شوند. در این مواقع معمولاً از گرانول‌های بازیافتی مستربچ رطوبت‌ گیر استفاده می‌شود.

میزان مصرف مستربچ‌ افزودنی رطوبت‌ گیر بین ۰.۵ تا ۱.۵ درصد در نظر گرفته شده است و به عنوان یکی از بهترین راهکارهای پیشنهادی جهت حذف اثرات ناشی از رطوبت شناخته می‌شود.

ویژگی‌های مستربچ رطوبت گیر

مستربچ رطوبت‌ گیر، بر پایه مولکول‌های پلیمری و به صورت دانه‌های گرانولی با تکنولوژی نانو تولید می‌شود که در صنایع مختلف ترموپلاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت مستربچ رطوبت‌ گیر نسبت به کیفیت و کاربردهایی که دارد مقرون به صرفه است. در زیر به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع مستربچ‌ها اشاره شده است:

  • قابلیت استفاده با انواع ادیتیوها و افزودنی‌های پر مصرف
  • قابلیت سفارش به اندازه دلخواه
  • مقرون به صرفه بودن قیمت مستربچ رطوبت‌گیر
  • قابل مصرف در انواع محصولات ترموپلاست
  • خرید آسان و سریع
  • دارای بروشور و دستورالعمل‌های نحوه استفاده
  • دارای کیفیت بالا و مطمئن

مزایای استفاده از مستربچ رطوبت گیر

همان طور که در بالا اشاره شد از مستربچ افزودنی رطوبت‌ گیر جهت جذب رطوبت و نم موجود در محصولات پلیمری استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای استفاده از مستربچ رطوبت گیر در تولید محصولات ترموپلاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ظرفیت و سرعت تولید
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • ایجاد شفافیت در کالای تولیدی
  • بالا رفتن کیفیت و مرغوبیت کالا
  • از بین برنده حفره‌های موجود در سطح کالا
  • حذف حباب‌‌های متأثر از جذب رطوبت هوا در کالا

کاربردهای مستربچ رطوبت‌ گیر

از مستربچ‌های رطوبت‌گیر در تولید بیشتر انواع محصولات ترموپلاست استفاده می‌شود. این نوع مستربچ یکی از قوی‌ترین و پرکاربردترین مستربچ‌های موجود در بازار است. برخی از رایج‌ترین کاربردهای مستربچ‌ رطوبت گیر شامل موارد زیر است:

  • تولید نایلون‌ها و نایکس‌ها
  • تولید انواع سلفون و سفره‌های یکبار مصرف
  • تولید قطعات پلاستیکی تزریقی
  • تولید مخازن و تانکرهای پلاستیکی
  • تولید انواع لوازم پلاستیکی آشپزخانه
  • تولید انواع محصولات بازیافتی
  • تولید برخی از انواع اسباب‌بازی
  • تولید ظروف یکبار مصرف

قیمت مستربچ افزودنی رطوبت‌ گیر

قیمت مستربچ افزودنی رطوبت‌ گیر تحت تأثیر فاکتور و عوامل متعددی قرار دارد. از جمله مهم‌ترین عواملی که تعیین کننده قیمت آن است می‌توان به کیفیت و مرغوبیت مستربچ،‌ نوع گرانول‌های به کار رفته در آن،‌ میزان عرضه و تقاضا، نوسانات دلاری و ارزی در کشور اشاره کرد.

جمع­ بندی

مستربچ رطوبت‌‌ گیر یکی از مواد افزودنی رایج و پرکاربرد در تولید محصولات ترموپلاست است. این مواد بر پایه مولکول‌های پلیمری و به صورت گرانول‌های دانه‌ای تولید می‌شوند. این نوع مستربچ‌ها از طریق جذب رطوبت موجود در هوا، حباب‌‌ها و دانه‌های ایجاد شده در سطح محصول را از بین می‌برند. استفاده از مستربچ افزودنی رطوبت‌ گیر همچنین باعث افزایش سرعت فرآیند و ظرفیت تولید می‌شود. برای خرید مستربچ رطوبت‌‌ گیر می‌توان به دفاتر فروش حضوری و سایت‌های فروش آنلاین مراجعه کرد. قیمت مستربچ رطوبت‌‌ گیر نسبت به سایر انواع مستربچ مناسب است.

مقـــــالات مرتبـــــط را مشاهـــــده کنیـــــد
مشاهده آرشیو

مستربچ چیست؟

یکی از مشکلات موجود در راه تولید محصولات پلیمری، تشکیل رطوبت و هوا در زیر سطح آن‌ها است. تولیدکنندگان برای رفع این مشکل از مستربچ‌های ...

منتشر شده در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

نکات مهم برای خرید مستربچ مناسب

یکی از مشکلات موجود در راه تولید محصولات پلیمری، تشکیل رطوبت و هوا در زیر سطح آن‌ها است. تولیدکنندگان برای رفع این مشکل از مستربچ‌های ...

منتشر شده در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

مزایای استفاده از مستربچ

یکی از مشکلات موجود در راه تولید محصولات پلیمری، تشکیل رطوبت و هوا در زیر سطح آن‌ها است. تولیدکنندگان برای رفع این مشکل از مستربچ‌های ...

منتشر شده در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

کامپاند چیست؟ تفاوت کامپاند و مستربچ

یکی از مشکلات موجود در راه تولید محصولات پلیمری، تشکیل رطوبت و هوا در زیر سطح آن‌ها است. تولیدکنندگان برای رفع این مشکل از مستربچ‌های ...

منتشر شده در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
0 نظر تا کنون ارائه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *